dijous, 31 de març del 2011

Projecte Alumnes Acompanyants

Des de fa uns anys, la població nouvinguda a Cambrils ha augmentat i s'han diversificat els països d'origen i per tant, els centres escolars del municipi s'han hagut d'adaptar a aquesta nova realitat social. 
Els joves nouvinguts quan s'incorporen per primera vegada al nou centre educatiu, es troben amb les dificultats següents: els desconeixement de la llengua, no tenir un grup d'iguals de referència, no coneixen el nou municipi al qual acaben d'arribar i a alguns fins i tot, els costa relacionar-se amb altres joves de la seva edat. 
Les aules d'acollida dels centres educatius tenen la finalitat de realitzar la important tasca de la immersió lingüística de tots aquests joves. Però fa falta també, facilitar a aquests joves el procés de creació d'un grup d'iguals de referència. 
Aquesta manca d'un grup d'iguals de referència dels alumnes nouvinguts, afavoreix que aquests joves s'agrupin amb grups d'iguals del seu país d'origen. Aquest fet fomenta la creació de grups ètnics reduïts en els quals és difícil entrar i per tant hi ha una visualització negativa d'aquests dins del centre que "afavoreixen" la segregació social i estigmatització d'aquests grups. 
Per trencar aquesta dinàmica, amb aquest projecte es pretén que nois i noies que ja fa temps que resideixen a Cambrils facin de guies a altres joves que acaben d'arribar al municipi. Mitjançant aquest guiatge, es vol reforçar l'aprenentatge de l'idioma i facilitar el coneixement del municipi i dels seus serveis a aquests nous alumnes del centre de secundària; així com fomentar la interrelació d'aquests joves a través del lleure.



La meta d'aquest projecte és aconseguir la integració social dels alumnes nouvinguts i de les seves famílies així com fomentar la convivència i el coneixement mutu.
Els destinataris són els joves matriculats a l'ESO i que assisteixen a l'Aula d'Acollida dels centres de secundària de Cambrils.
Les activitats es realitzen durant tot el curs escolar. Aquestes activitats són:
  • Presentació i difusió del projecte a la comunitat educativa.
  • Captació dels alumnesvoluntaris per a fer la tasca d'alumnes acompanyants.
  • Curs de formació adreçat als alumnes que participen en el projecte per primera vegada
  • Sortides grupals amb tots les participants. Per afavorir la interrelació dels alumnes en el lleure; una  o dues vegades al mes.
  • Sortides en parelles. Les parelles acompanyants-nouvinguts tenen el compromís de realitzar alguna activitat de lleure conjunta, dues vegades al mes fora del centre educatiu.
  • Tutories de supervisió. Els participants realitzen una entrevista de seguiment mensual amb la monitora del projecte.
Per tant, els objectius d'aquest projecte són:afavorir la interrelació d'alumnes nouvinguts al municipi amb altres joves de la seva edat, facilitar el coneixement del municipi i establir espais per reforçar la pràctica de la llengua catalana.



PROTOCOL D'ACTUACIÓ.
  • Quan un alumne o alumna s'incorpora al centre, informar a la persona de contacte.
  • els docents de l'Aula d'Acollida i l'SMAI (Servei Municipal d'Atenció a l'Immigrant) informaran a l'alumne/a del projecte.
  • Si l'alumne/a decideix incorporar-se al projecte:
    • Comprovar si els pares són també nouvinguts i si has participat en el Programa d'Acollida Municipal.
    • Assignació d'alumne acompanyant..
    • Informació al centre de la nova incorporació.
  • Si l'alumne/a no s'incorpora al projecte, comprovar si els pares han participat en el Programa d'Acollida Municipal. 

2 comentaris: